Som stor virksomhed i det senmoderne samfund, er det vigtigt med medietræning

medietræning

Der er ingen tvivl om, at som tiden går, bliver mediernes rolle som den 4. Statsmagt mere og mere omfattende. Dette er særligt en følge af internettet, der har gjort det muligt for medierne at nå langt flere mennesker på langt flere tidspunkter. Dog er internettet også skyld i, at man kan have svært ved at skille et ærligt medie fra et uærligt medie. Dette er også grunden til at hele konceptet med fake news er blevet så stort. Dette er dog et kæmpe problem særligt, når medierne har den rolle som de har. Man oplever oftest, hvordan dette går udover kendte og politikere, da det er specifikke personer, man kan sætte ansigt på. Dog skal større virksomheder være mindst ligeså opmærksomme, da de også oplever at blive hugget af medierne. I forhold til mediernes rolle, er det selvfølgelig vigtigt, at der bliver holdt øje med virksomheder, dog kan virksomhedsejere ofte gå galt i byen, da de sjældent har en spindoktor siddende, der kan rådgive.

 

Derfor er det også vigtigt, at man som virksomhedsejer får sig en form for medietræning

. For selvom om man så endelig ansætter en talsperson, der kan stå for hele håndteringen af medier, så vil man som ejer fortsat opleve, at man bliver konfronteret af de forskellige medier. Det er derfor vigtigt, at man er i stand til at håndtere denne type situationer. For i en globaliseret verden, hvor nyheder spredes på ingen tid, kan det have stor indflydelse på virksomhedens senere succes, hvis den pludselig får lidt dårlig omtale. Da der findes så mange forskellige virksomheder, der sælger det samme, er det vigtigt, at man på den måde skiller sig ud dog ikke med dårlig omtale. For hvis man først har haft en skandale, kan man være sikker på, at andre virksomheder med samme produkt vil tage pladsen.

 

Medietræning er vigtigt for virksomhedens fremtid

Selvom de fleste har en fornemmelse af, hvordan medier og pressen fungerer, kan man fortsat let komme til at lave fejl, når man står i en presset situation og bliver stillet spørgsmål, som man knap nok selv kender svaret på. Derfor kan medietræning stadig være en god idé selv for den mest garvede virksomhedsejer, for det er altså ualmindeligt vigtigt for virksomheden, at den får god presse, hvis den skal overleve i fremtiden. Man kan nemlig også være sikker på, at hvis man først har haft en skandale, så vil journalisterne begynde at opsøge virksomheden med faste mellemrum for at sikre sig, at der ikke kommer endnu en.

 

Det er vigtigt at være opdateret på sin medietræning

De fleste store virksomhedsejere har dog haft en form for træning i håndtering af presse, dog er det vigtigt, at denne holdes opdateret. Som sagt har medierne ændret sig meget i løbet af de sidste 10 år særligt på grund af internettet. Derfor er det vigtigt, at man også holder sin medietræning opdateret, så man hele tiden er i stand til at håndtere de nye udfordringer.