Snacks er gode at spise og fås også som nødder
on January 6, 2019
Snacks er ikke botaniske

Nødder, en mad, du måske har undgået på grund af deres fede indhold, har fået trækkraft som en helt naturlig sundhedsføde med sundhedsmæssige fordele. Trænødder som mandler, pekannødder og valnødder er især værdsat for deres rige gods af vitaminer, mineraler og mono- og flerumættede fedtstoffer.

Ulempen er, at træet rødder tendens til at være dyrt. Men en undersøgelse offentliggjort online i JAMA Internal Medicine sætter den ydmyge jordnødder helt i samme næringsrelation som sine eksklusive kusiner. Dette arbejde gør sundhedsfordelene ved snacks mere tilgængelige for lavere indkomster.

Et internationalt forskergruppe fandt ud af, at i mere end 200.000 mennesker fra Savannah til Shanghai var de, der regelmæssigt spiste peanuts og andre nødder, væsentligt mindre tilbøjelige til at dø af nogen årsag – især hjertesygdom – i studietiden end dem, der sjældent spiste nødder . Dette tilføjer til de eksisterende beviser fra to Harvard-ledede undersøgelser – sygeplejerskeundersøgelsen og Harvard Professional’s Follow-up Study.

“Dette bekræfter det, vi fandt for et par år siden – og vores resultater blev mødt med intens skepticisme,” siger Dr. Meir Stampfer, nutrition og epidemiologisk professor ved Harvard T.H. Chan skole for folkesundhed. “Snacks er ikke botaniske, men ernæringsmæssigt ligner de meget på træmøtter, og andre undersøgelser har vist deres fordele,” forklarer Dr. Stampfer.

Snacks er lækre og gode for kroppen

Enhver botaniker, der er værd at have saltet, vil fortælle dig, at snacks ikke er nødder. De er faktisk bælgplanter, og så er tættere forbundet med sojabønner og linser end til mandler og valnødder. Men som trænødder kan snacks blive spist som en påfyldningsmad eller som en proteinfremmende ingrediens i mange salater og andre retter. En ounce en dag med nødder – cirka en kvart kop eller en lille håndfuld – er en generelt sund del.

Kryds grænser

JAMA Interne Medicinstudiet undersøgte nød- og jordnødforbrug i to store grupper af mennesker, der spænder over geografiske, racemæssige, etniske og indkomstgrænser:

72.000 amerikanere i alderen 40-79, der bor i 12 sydlige stater. De fleste levede på lave indkomster, og to tredjedele var afroamerikaner.

135.000 mænd og kvinder i Shanghai, Kina i alderen 40-74 år.

Forskerne brugte undersøgelser til at tælle nød- og jordnødforbrug. De fulgte grupperne i flere år og regnede med, hvor mange deltagere døde og hvad der forårsagede. I USA sydlige stater gruppen, dem, der regelmæssigt spiste snacks var 21% mindre tilbøjelige til at være død af nogen årsag over en periode på omkring fem år. I de kinesiske grupper, der blev fulgt i seks til 12 år, var dødsfrekvensen i nut-æter 17% lavere.

Skal snacks være sunde?

For alle grupperne tegnede forskerne usunde indflydelser som rygning, fedme, højt blodtryk og diabetes, som var særligt almindelige i gruppen sydlige stater.

Deltagernes mangfoldighed i denne nye undersøgelse er vigtig. De i de tidligere Harvard-studier var for det meste hvide sundhedspersonale, der var mere uddannede og tjente højere indkomster end de fleste i sydstatsgruppen. Og i undersøgelser, der bare observerer store grupper af mennesker over tid, og hvad de spiser, såsom Harvard-studierne, kan videnskabsmænd ikke være sikre på, om nogen sundhedsforbedringer har mere at gøre med deltagernes livsstil eller gener snarere end hvad fødevaren er gør. At se den samme sundhedsfordel på tværs af forskellige grupper kan være beroligende.

Omhygger de sundhedsmæssige fordele ved snacks

En vigtig hjemme-lektion her er, at jordnødrenes sundhedsmæssige fordele synes at holde op på tværs af race- og indkomstforskelle, som ofte har stor indflydelse på sundheden. “Dette udvider det til forskellige befolkninger, udlån yderligere troværdighed til resultaterne,” siger Dr. Stampfer.

En anden er at spise snacks synes at være lige så kraftige for at forhindre hjertesygdomme som at spise andre nødder. Da snacks generelt koster mindre end premium træetødder, kan folk med lavere indkomster høste sundhedsfordelene ved nødder på et budget.

Fordi denne undersøgelse er observatorisk, kan vi ikke helt sikkert være sikre på, at det er nødder, der gør hjerte-sunde gerning. Men sammenlignet med andre “sundhedsfødevarer”, nødder og snacks har nogle ret overbevisende beviser bag dem. “Selvom du ikke kan lide nødder, ville det stadig være en god idé at spise en håndfuld hver dag,” siger Dr. Stampfer.